Formål:
Lejrskoler skal give mulighed for at arbejde med faglige, pædagogiske og sociale opgaver i en meningsfuld helhed.
Lejrskoler/skolerejser skal medvirke til at give eleverne social forståelse og viden, for at de derved lærer at respektere andre menneskers meninger og adfærd.
Formålet for skolerejser skal ligge inden for folkeskolelovens rammer, men er ikke en integreret del af klassens undervisningsforløb.
Lejrskole på mellemtrinnet:
Skolen arrangerer lejrskolen.
4. årgang (fokusklasser): 3 dage – 2 overnatninger.
5. årgang (almen): 2 dage – 1 overnatning.
Der afsættes et beløb på 400 kr./elev pr. Døgn.
Som tilskud til turen opkræves kostpenge til forplejning efter gældende regler.
8. årgang skolerejse:
Skolen arrangerer skolerejsen.
8. årgang (fokusklasser): 3 dage – 2 overnatninger.
8. årgang (almen): 5 dage – 4 overnatninger.
Der afsættes et beløb på 450 kr./elev pr. Døgn.
Som tilskud til turen opkræves kostpenge til forplejning efter gældende regler. Ydermere kan klassekassen og frivillige anonyme bidrag bidrage med tilskud til turen.
De samlede udgifter til skolerejsen må ikke overstige 3.000 kr./elev.
Vedr. forældrebetaling af kostpenge:
Alle elever, der deltager på en lejrskole/skolerejse, afholder selv udgiften til forplejning.
I henhold til vejledning må der i forbindelse med lejrskole opkræves et beløb fra forældre for sparret hjemmeforbrug. Dette beløb vurderes til max. at må udgøre 85 kr. pr. dag.
Til opkrævning af egenbetaling fra forældre bør en af følgende løsninger anvendes:
- Bankoverførsel til skolens bankkonto (husk at angive navn og klasse ved indbetalingen)
Skolen afholder alle udgifter, der vedrører lærernes deltagelse i lejrskoler/skolerejser i Danmark. Time-dagpenge til lærere afregnes udenfor lejrskolebudgettet
Skolerejser til udlandet:
Skolerejser: Skolen bidrager til turens finansiering. Af klassens samlede beløb skal der betales for de deltagende lærere. Forældrene dækker øvrige udgifter ved frivillig indbetaling til klassekassen over en længere periode.
Frivilligt indsamlede midler:
Klassekasse:
Efter beslutning på et fælles forældremøde for klassen kan der oprettes en ”klassekasse”. Forældremødet beslutter en vejledende indbetaling til ”klassekassen”.
Indbetaling til ”klassekassen” er frivillig.
Pengene i ”klassekassen” kan anvendes som supplement i forbindelse med lejrskoler.
Ved skolerejser kan pengene benyttes frit.
Hvis en elev flytter fra skolen, tilbagebetales beløb indbetalt til ”klassekassen” ikke.
Indsamlinger:
Klasserne må gennem fælles indsats fremskaffe midler som bidrag til dækning af udgifter på lejrskolen, som skolen ikke er forpligtet til at afholde.
Fælles indsats kan fx være: Drift af skolebod, aktiviteter i forbindelse med skolens fødselsdag, klasseforældremøder, loppemarkeder m.m.
Midler fremskaffet på denne måde må også anvendes på en skolerejse. Her må midlerne dog indgå i dækningen af alle udgifter.
Sponsorering:
Bidragene må ikke udhule gratisprincippet, som folkeskolen bygger på.
Giveren må ikke opnå fordele gennem sin gave, således at skolen bliver inhabil ved at modtage gaven.
Skolen må ikke forvandles til en reklamesøjle for giveren.
Lærerdeltagelse:
Der deltager som udgangspunkt 2 lærere pr. klasse.
Fritagelse:
I særlige tilfælde kan skolens ledelse imødekomme en ansøgning om, at en elev ikke deltager i en lejrskole/skolerejse. Ønsker en elev ikke at deltage i en skolerejse, skal skolens ledelse orienteres i god tid. Eleven får et alternativt undervisningstilbud, mens klassen er bortrejst.
Tilsyn, evaluering og kommunikation
Tilsyn gennemføres mindst hvert andet år hvor princippet ligeledes evalueres jf. skolebestyrelsens årshjul.
Princippet kommunikeres ud via skolens hjemmeside.
Godkendt af skolebestyrelsen d. 27.1.25